Od momentu ich powstania, w latach trzydziestych dwudziestego wieku, prowadzono wprawdzie niezbędne roboty, utrzymujące w sprawności urządzenia, jednak na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych coraz bardziej ograniczano inwestycje na rozwój dróg wodnych. W efekcie zamknięto (ze względu na zły stan techniczny) komory południowej śluzy Łabędy i wyłączono je z eksploatacji na niemal 24 lata (od 1994 do 2018 roku).
Zarówno w Łabędach, jak i Dzierżnie wyremontowano obie komory, ich stalowe ściany, dna, wymieniono wrota wraz z napędami.
Kanał Gliwicki
Wybudowano go w latach 1934-1938, w miejsce istniejącego od początku XIX wieku Kanału Kłodnickiego, nadając wówczas nazwę Adolf Hitler Kanal. Jest drogą wodną łączącą rzekę Odrę z Gliwicami w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Jego długość to 40,60 km, maksymalna głębokość – 3,50 m, a różnica poziomów wody na początku i końcu kanału wynosi 43,60 m.
Początek znajduje się w Kędzierzynie-Koźlu, na 98. kilometrze Odry, natomiast koniec w basenie portowym Portu Gliwice. Kanał przebiega przez województwa opolskie i śląskie i został podzielony stanowiskami śluzowymi na 6 odcinków: Kłodnica, Nowa Wieś, Sławięcice, Rudziniec, Dzierżno i Łabędy.